Recenze - Nezapomenutelná cesta

Orig. název: A walk to remember
Série: -
Rok: 1999
Počet stran: 176
Nakladatelství: Baronet
Překlad: Ivana Jílovcová-Fieldová

Když bylo Landonu Carterovi sedmnáct, život se mu navždy změnil. To se psal rok 1958, Landon končil střední školu a rozhodně se nehodlal zatěžovat starostmi dospělých. A ani ve snu ho nenapadlo, že by se mohl zamilovat, natož do dcery místního faráře. Ale srdce mu velelo jinak. (zdroj: databazeknih.cz)

Šedesátník Landon Carter se prochází po rodném městě a vzpomíná na dobu, kdy byl na střední. V té době chodil do třídy s tichou a nenápadnou Jamie Sullivanovou, až moc hodnou dcerou místního reverenda baptické církve. Všichni ze třídy si z Jamie utahují, protože se ani nelíčí ani hezky neobléká. Neustále s sebou nosí všude Bibli, která je její jediná památka na její zesnulou maminku.

Landon je tak trochu průšvihář, který vlastně nevyniká v ničem výjimečném - není ani sportovec, ani nadšenec do aut jen patří do nejoblíbenější party na škole. Blíží se školní večírek a Landon nemůže přijít na to, koho na něj pozvat, nikdo už jak se zdá není volný, a kdyby šel sám, musel by uklízet na záchodech, což striktně odmítá. V hlavě mu najednou blikne myšlenka na Jamie a po dlouhém odhodlání se k tomu přiměje a dívku pozve.

Po plese si z něj kamarádi dělají legraci, ale on odmítá, že by s Jamie měl cosi společné. Ale Jamie mu jednoho dne zavolá a požádá ho, zda by mohl vystupovat ve hře, kterou škola připravuje, Landonovi se nechce a ikdyž povinně navštěvuje divadelní kroužek (což se mu z nepovinných předmětů zdálo jako menší zlo než chemie), nakonec souhlasí. Hra je o vánočním andělovi a námět pochází od Jamiina otce. Ta hra je pro něj nesmírně důležitá, protože ji napsal své ženě a dceři. Po tvrdých zkouškách nakonec nastává večer, kdy se Jamie všem představí v roli Anděla a všem vytře zrak svou půvabností. Landon se začíná ocitat v pasti lásky, jenže to netuší, jaké tajemství Jamie ukrývá....

Jamie - mladá a sympatická dívka, spíše outsider ale za to neuvěřitelně hodná. Její maminka šestkrát potratila a nakonec zemřela při porodu. Jamie žije s otcem, který jí nedovoluje se malovat ani moderně oblékat. Jamie pomáhá dětem ze sirotčince a má ráda Landona, ale z duše si přeje, aby se do ní nezamiloval

Landon - student střední školy, menší frajírek, se svým otcem - kongresmanem příliš nevychází. Z nouze pozve Jamie na školní večírek a následně jí slíbí, že si s ní zahraje ve hře, kterou připravují. Nejprve nechce aby někdo věděl, že se s Jamie častěji stýká ale postupně mu to začíná být jedno a do Jamie se skutečně zamiluje

otec Jamie - reverend který miluje svou dceru, má zvláštní pravidla a žije oddaný Bohu. nechce aby Landon Jamii ublížil ale postupně Landonovi dovoluje se s jeho dcerou stýkat

Knihu mám v tištěné podobě jako výběr čtyř různých knih ale viděla jsem i původní obálku, která mi připadaá jako nějaký Harlequin. Chápu, že jde o starou knihu, ale ta obálka by mě nijak nezaujala kdybych ji měla vidět. Doufám, že Ikar vydá i tuto skvělou knihu v nové obálce. Zahraniční filmová obálka se mi líbí více. Jsem hrozně moc ráda, že ikar znovu vydal tento skvělý román, i když upřímně mohl zvolit krásnou filmovou obálku, jak tomu učinil třeba u Vzkazu v láhvi.

Podle Nezapomenutelné cesty natočili film s názvem Dlouhá cesta, který jsem doposud celý neviděla. Důvod? Protože knihu miluji a hodnocení na film od ostatních je zatím skvělé. Je mi jasné, že budu u filmu brečet, což je možný důvod, proč jsem se k filmu doposud nedostala. Přitom soundtrack k filmu zbožňuji a jsem i spokojená s filmovým obsazením.

Knihu jsem přečetla za dvě odpoledne a musím říci, že se mi četla jako všechny Sparksovy příběhy dobře. Vše bylo vyprávěno retrospektivou ze strany Landona. Přiblížil nám i lehký popis okolí ale především popisoval děj. Kniha má opět ani ne 150 stran, což pro mě bylo velmi aktraktivní, vzhledem k ohledu na čas.

Kniha se mi velmi líbila. Příběh o Jamie nebyl zcela smyšlený - Sparksova milovaná sestra byla její "předobraz". Příběh byl velmi dojemný (ale nechci vyzrazovat spoilery) ale na konci knihy mi bylo velmi smutno. Avšak to mi nezabrání se někdy ke knize vrátit. V této knize jsem si musela několikrát přilepovat lepítka, abych se mohla k různým hláškám vrátit.

Film jsem doposud neviděla. Jako obvykle jsem čekala až si přečtu knihu.

95%