Recenze - Velký Gatsby


 
 
 
 
Autor: Francis Scott Fitzgerald
Orig. název: The great Gatsby
Série: -
Pořadí v sérii: -
Rok: 1941, v ČR
Počet stran: 206
Nakladatelství: Leda
Překlad: Rudolf Červenka a Alexander Tomský


Vrcholné dílo z dob největšího flámu v dějinách USA, který Francis Scott Fitzgerald označil za "jazzový věk" a sám do něj vydatně přispěl mnoha soukromými improvizacemi a pocity "ztracené generace", přináší milostný příběh z lepší společnosti. Selfmademan Jay Gatz řečený Velký Gatsby i krasavice Daisy Buchananová pronikli v éře prohibice do těchto sfér každý po svém a tak se vyrovnávají i s novým životním stylem a břemenem americké "nevinnosti". Nesoulad v jejich představách je leitmotivem románu, jenž přezkoumává romantický ideál mámivého "zeleného světla" - oné "šílené, vzrušující budoucnosti, která před námi rok za rokem ustupuje" - a posléze ho nemilosrdně obětuje na oltář mýtu o věčné lásce. Fitzgeraldovo působivé zpracování meziválečné podoby amerického snu přinášíme v novém, moderním překladu.(databazeknih.cz)

Příběh je vyprávěn z pohledu Nicka Carrawaye - tzv. třetí osoby. Seznamuje nás se svým sousedem a později kamarádem Jayem Gatsbym. Gatsby je velký zbohatlík, který pořádá stále večírky a je ve společnosti populární. Po spřátelení s Nickem ho poprosí, aby k němu přivedl Daisy - ale samotnou, bez jejího muže. S Daisy byli do sebe před válkou velmi zamilovaní, ale dívka se potom provdala a ze svazku se jí narodila dcera. S Tomem si docela rozumí, ale ví, že ji její muž neustále podvádí. Jeho současnou milenkou je právě Myrtle, která je sama také vdaná, a která celým dějem ještě pořádně zamíchá....

POSTAVY:
Gatsby - zbohatlík, který sloužil ve válce jako voják. Zamilovaný do Daisy byl již od začátku, po letech, kdy se setkali, by udělal cokoliv proto, aby s ní mohl žít

Daisy - kdysi milovala Jaye, ale potom se musela provdat, zprvu nebyla šťastná ale poté si svého muže zamilovala a co obzvlášť styl života, který jí nabízel.

Nick - vypravěč, který se stal velmi dobrým přítelem Jaye

Tom - manžel Daisy, který svou ženu má rád, ale dalších žen se rozhodně nemíní vzdát. Klidně svou milenku všude ukazuje


Myrtle - má manžela ale je také milenkou Toma



OBÁLKY:


Já mám doma paperback s filmovou obálkou s Leem, která se mi líbí nejvíce. Ale musím přiznat, že v Čechách vyšla kniha s mnoha zajímavými obálkami. Poslední obálka v prvním řádku patří knize, kterou si v současné době můžete pořídit v Levných knihách.







FILMOVÉ HODNOCENÍ:
Doposud bylo natočeno hodně filmů na motivy knihy. Já osobně jsem zatím viděla jen film s Leonardem, který se mi líbil, jak byl zpracovaný. Velmi moderně a barevně pojatý příběh. Opravdu jsem si film užila, ani zde jsem neměla postavu Daisy ráda.


MOJE HODNOCENÍ:
Tuto knihu jsem měla nejprve v povinné četbě, ale moc se mi nelíbila, podle anotace. Ale přibližně před půl rokem jsem o knize četla kladné hodnocení a znovu jsem si četla anotaci a tak nějak mě nalákala. Do knihy jsem se nepouštěla s velkým očekáváním ale musím říct, že se mi velmi líbila. Četla se mi lehce a rychle, najednou jsem byla na konci.
 
Příběh byl reálný a musím říci, že jsem Daisy neměla ráda stejně jako Toma. Ty dva se hledali, až se našli. Jay Gatsby mi byl sympatický. Daisy měl opravdu rád a chtěl s ní být.
 
Vypravěč Nick byl milý, sice to s ženami neměl také jednoduché ale jako přítel byl dobrý.
 
Ačkoliv hlavní postava byl Jay, tak jsem neměli šanci dostat se mu do hlavy a vědět co si skutečně myslí, či vidět všechny události jeho očima. Příběh z jeho úhlu pohledu by byl jistě také skvělý.
Každopádně čtení jsem si neskutečně užila a filmové zpracování se skvělým Leem si rozhodně nenechám ujít.

90%

Žádné komentáře

Albatros