Recenze - Cizinci v noci

STÁŘÍ A DRUHÁ ŠANCE



Autor: Kent Haruf
Orig. název: Our souls at night
Pořadí v sérii: #-
Rok: 2015, v ČR: 2018
Počet stran: 146
Nakladatelství: Vyšehrad
Překlad: Alena Snelling
Moje hodnocení: ✶✶✶

Křehká novela líčí noční setkání dvou sousedů, Addie a Louise, v coloradském maloměstě Holt. Oba již před lety ovdověli a sžírá je samota. Rozhodnou se nebrat ohledy na řeči místních a začnou se stýkat. Ve svých nočních rozhovorech poodhalují jeden druhému svůj život. Kent Haruf (1943–2014) však rezignuje na ohrané dramatické líčení výčitek. Své poslední dílo psal coloradský spisovatel s vědomím, že se sám vytištěné knihy nedočká. Byl tak schopen svým postavám vdechnout vzácný smířlivý odstup, s nímž se dokážou povznést nad nepříjemnosti a vychutnat si tak momenty štěstí. Jejich děti, především pak syn Addie, jsou však kategoricky proti a dají milencům ultimátum, které již nelze brát na lehkou váhu.


POSTAVY:
Addie - ovdovělá žena, která žije sama. Jednoho dne požádá Louise aby k ní začal chodit
Louis - vdovec, který žije sám
Gene - syn Addie, nese si velké břímě z dětství
Jamie - vnouček Addie, který tráví několik týdnů u babičky, zatímco se rozpadá manželství jeho rodičů

OBÁLKA:
Měla jsem možnost vidět (a osahat) si zahraniční obálku, a ačkoliv působí na první dojem totožně jako naše, ta česká je lepší. Vyšehradu se daleko víc povedl provést kontrast fotografie na titulní straně. Mám ráda filmové obálky. A tato splňuje přesně to, co se mi na nich líbí. Jednoduchost, lehkost, romantiku a krásné odstíny barev. Navíc se jedná o tenký hardback (a k počtu stran velmi roztomilý).

FILMOVÉ HODNOCENÍ:
Netflix vydal film s hvězdným obsazením, který si rozhodně nenechám ujít. 


MOJE HODNOCENÍ:
Knihu jsem si pořizovala s pocitem, že mi kniha bude připomínat díla od mého milovaného Nicholase Sparkse. A naštěstí jsem se až tolik nezklamala. Kniha byla jemným pohlazením po duši, které se mi četlo velmi lehce a při čtení jsem měla velmi příjemný pocit. Tato novela byla krátká, ale i za těch málo stran dokázala potěšit mou zdrcenou duši poté, co jsem přečetla celkem nepochopitelnou knihu.

Příběh vypráví o dvou starých lidech, kteří nechtějí prožít své poslední dny o samotě. A přitom všem vypráví o svých osudech. Knihu bych klidně přirovnala ke knihám (nebo filmům) Noci v Rodanthe nebo Madisonským mostům.

Louis a Addie jsou vdovci v důchodovém věku. Každý řeší své trable s rodinou a svými potomky. Ačkoliv se během svých manželství nijak nevyhledávali, najednou v sobě nacházejí sympatie. Nejedná se o žádný hluboký cit, ale spíše o souznění a společnost.

Knihu jsem přečetla ani ne za dvě hodiny, protože nejen že nemá ani 150 stran, ale svým stylem je velmi krátká. Zasloužila by si klidně daleko víc rozepsat, ale i tak jsem od knihy dostala přesně to, co jsem očekávala.


Cizinci v noci jsou psané zvláštním stylem - jedná se o er-formu ovšem bez uvozovek a díky tomu děj neskutečně rychle plyne. Určitě mohu knihu jen doporučit a těším se na film!


1 komentář

  1. Moc pěkná recenze :) Knihu neznám, ale vypadá vážně zajímavě. Knihy Nicholase Sparkse mám ráda, tak jestli je to podobné, musím si ji přečíst :)

    OdpovědětVymazat

Albatros