Recenze - Lykke

Orig. název: The little book of Lykke
Rok: 2017, v ČR: 2018
Počet stran: 290
Nakladatelství: Jota
Překlad: Markéta Kliková
Moje hodnocení: ✶

Dánové jsou sice nejšťastnější národ na světě, ale štěstí jako takové není výhradně dánské. Kultury po celém světě mají své jedinečné cesty vedoucí ke spokojenému a naplněnému životu. Meik Wiking v rámci práce v Institutu pro výzkum štěstí v Kodani procestoval celý svět od Dubaje po Finsko, Ria de Janeira po Bhútán, Jižní Koreje po USA a hledal tajemství těch nejšťastnějších lidí.

V knize Lykke – Tajemství nejšťastnějších lidí na světě definuje Meik šest stěžejních faktorů, které vysvětlují valnou většinu rozdílů ve štěstí na světě, a to pospolitost, peníze, zdraví, svobodu, důvěru a laskavost. Zkoumá, jaké kroky můžeme podniknout, abychom vedli šťastnější život. Zjišťuje, že se budeme cítit pohodověji a spokojeněji, pokud jen trochu změníme chování, ať už je to stolování po francouzském vzoru (kdy posedíme kolem stolu a vychutnáváme každý okamžik) či tančení tanga jako Argentinci v Buenos Aires.

Bohatství nespočívá  v tom, že toho hodně vlastníme, ale v tom, že toho málo chceme. - filozof Epiktétos

Vzhled knihy je naprosto překrásný. Kniha je velmi roztomilá svou malou velikostí navíc je krásně ilustrovaná. Jota ponechala knihu v původním provedení. Už jen barvami na mě působí mile a cítím z ní pozitivní energii a hlavně jaro.

Přiznám se, že jsem Hygge nečetla, takže nemohu srovnávat s Lykke. Mé první seznámení s autorem Meikem Wikingem proběhlo na jedničku. Od knihy jsem neměla žádná očekávání.

Co je to Lykke? V překladu do českého jazyka toto magické slovo znamená štěstí a v této nádherně vizuálně a graficky zpracované knize Meik popisuje a radí jak být šťastnější.

Mnoho z nás mávne rukou nad příručkou ke štěstí. Ano, po dočtení knihy jistě nebudete šťastnější, ale najdete tu několik rad, díky nimž se můžete cítit lépe. Kniha je protknutá různými životními příběhy, které dodávají jednotlivým kapitolám na důvěryhodnosti. Každá kapitola navíc obsahuje několik úkolů, po jejichž splnění si každý čtenář může vyzkoušet, zda se skutečně bude cítit lépe.

Kromě příběhů obsahuje každá kapitola i takový malý souhrn, který se nachází vždy na konci kapitoly, takže je Lykke skvěle zpracovaná pro pozdější opětovné čtení. Další plus vidím i v grafech a číslech, se kterými si autor dal tu práci, a zpracoval je v knize.

Knihu jsem četla v březnu, měsíci, kdy už konečně začíná jaro a myslím, že jsem nemohla vybrat vhodnější dobu ke čtení. Kniha je neskutečně optimistická a ve své jednoduché podstatě poukazuje na krásy kolem nás, které nevnímáme.

Žijeme bohužel ve velmi uspěchané době a stále něco nestíháme. Díky tomu nám unikají i takové detaily, kterých bychom si běžně všimli. V jedné kapitole se autor rozepisuje nad sousedským životem. Několikrát se mi bohužel přihodilo, že mi při vaření došla nějaká surovina, ovšem nedovedla jsem si představit, že bych si ji šla vypůjčit k sousedům. Je to velmi hezká myšlenka, ale myslím, že to bohužel není styl Čechů. Na rozdíl od zahraničních seriálů a filmů to u nás je velmi výjimečný jev. Pokud máte opačnou zkušenost, budu moc ráda, když mi ji do komentářů napíšete.

Krom svého krásného vizuálu ale přináší spoustu zajímavostí a inspirací. Velmi se mi líbila myšlenka založení skupiny lidí bez elektroniky. Díky mobilům máme neustále internet po ruce a díky tomu už téměř nikdo není byť jen jeden den bez sociálních sítí. Je to téměř smutné, když například jdete na jídlo s kamarádkou a sledujete, jak obě strany sjíždějí své sociální sítě. Ráda bych si zkusila celý víkend být bez telefonu, bohužel musím počkat, ještě dva měsíce, než dokončím školu.

Lykke jsem si založila poměrně větším množstvím lepíků a věřím, že nejsem sama. Kniha se mi četla dobře a poměrně rychle. Vzhledem k obsahu jsem si ale knihu potřebovala dávkovat na menší kapitoly, abych dokázala vstřebat všechny informace a rady, které Lykke obsahuje.

Proč že máme sklon zaměřovat se na negativa? Možná jsme negativní, protože pak působíme chytřeji. - (Lykke, str. 277)

Za knihu moc děkuji nakladatelství Jota
Lykke zakoupíte zde